معلم بودن،موثرترین مسئولیت اجتماعی و تعلیم و تربیت را می توان مهمترین رکن اجتماع دانست

تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۴

به علت اهمیت نقش آموزش و پرورش که سنگ بنای ساختن باورهای افراد و هدایت کننده ی فکری و روحی انسان هاست،این مسئولیت پذیری و القای حس مسئولیت در دانش آموزان به طور مستقیم بر دست اندرکاران امر آموزش به ویژه معلمان و دبیران گرانقدر قرار دارد.photo_2015-12-04_00-12-12بسم الله الرحمن الرحیم
«كلكم راعٍ و كلكم مسئول… » رسول خدا (ص)
قاصدک:همه ی ما در قبال محیط پیرامون خود و اتفاقات و رخدادهایی که در اطرافمان می گذرد،خواسته و یا ناخواسته مسئولیم و تمامي افراد جامعه در برابر نعمتهايي كه خداوند به آنها عنايت فرموده،در رابطه با انسانها و مسلمانهاي ديگر مسئولیت دارند.این نکته را می توان در تمامی آیات و روایات مرتبط و حتی در سخن بسیاری از بزرگان و علمای اعصار و قرون مختلف دریافت.چه آنکه سخن سعدی شیرین سخن،سرمشق و الگوی همیشگی ما بوده و خواهد بود که میگوید:بنی آدم اعضای یک پیکرند…
امروزه به لطف گسترش فناوری و شبکه های مجازی اخبار و اطلاعات اقصی نقاط کشور عزیزمان و همچنین جهان به سرعت قابل دستیابی است ولی باید به این امر نیز اندیشید که آیا دقت و توجه ما انسان ها بر این حجم عظیم اطلاعات و اخبارهمان است که باید باشد؟آیا به مطالب و اخباری که می شنویم،حتی به طول چندثانیه،فکر میکنیم؟ویا ناخواسته و گاهی حتی بدون کوچترین تحقیق مطالب و اخبار را بازنشر میدهیم؟
آیا ما انسان های امروزی به عنوان فردی از یک اجتماع در خود احساس مسئولیت میکنیم که عدالت،تحقیق و توسعه و به طور کلی حس مسئولیت پذیری را سرلوحه ی زندگی روزمره ی خود قرار دهیم؟تک تک ما جزیی از یک جامعه ی بزرگ هستیم که گاهی یک جریان بزرگ در سطحی ملی و حتی بین المللی را فقط با یک حرف و حتی یک عمل بسیار کوچک رقم میزنیم.تک تک ما مسئولیم که درقبال حرف ها و اعمال خود و افراد پیرامون خود دقت کنیم و این همان اصل امر به معروف و نهی از منکر است که باید آن را از خودمان و محیط اطرافمان شروع کنیم.
اما به علت اهمیت نقش آموزش و پرورش که سنگ بنای ساختن باورهای افراد و هدایت کننده ی فکری و روحی انسان هاست،این مسئولیت پذیری و القای حس مسئولیت در دانش آموزان به طور مستقیم بر دست اندرکاران امر آموزش به ویژه معلمان و دبیران گرانقدر قرار دارد.
معلم بودن،موثرترین مسئولیت اجتماعی و تعلیم و تربیت را می توان مهمترین رکن اجتماع دانست.
وظیفه ی یک معلم تنها تدریس یک موضوع و انتقال دانش درسی به دانش آموزان نیست بلکه وظیفه ی معلم،مسئول بودن در اجتماع و احساس مسئولیت کردن در قبال مسایل روزمره اعم از مسایل اجتماعی،سیاسی،فرهنگی و …است.
یک معلم آگاه و مسئول باید هم بتواند با دیدن و درک و فهم درست به تشخیص درست و کاملی نسبت به موضوعات و دغدغه های اجتماعی برسد و هم با انتقادات و پیشنهادات درست و به جا و طرح برنامه ی مناسب و سازنده گامی مسئولانه در جهت ارتقای علم و فرهنگ جامعه ای که در آن زندگی می کند داشته باشد و درنهایت بتواند این احساس مسئولیت پذیری را به دانش آموزان و درنهایت به اجتماع گسترش دهد.
کسی که درقبال جامعه و کشور و شهر خود احساس مسئولیت می کند هرگز زیر بار حرف ها و اقدامات نا به جا نمی رود،هرگز زیربار حرف زور و ستم نمی رود و هرگز ناآگاهانه انتخاب نمی کند.
خواه آن انتخاب و تصمیم به کوچکی پیمودن مسیری برای رسیدن به خانه باشد و خواه آن انتخاب به بزرگی انتخاب نماینده ای اصلح برای شهر و منطقه ی خود باشد.
سید مصطفی حسینی
کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی
۱۳ آذر ۱۳۹۴

6 دیدگاه

  1. سیدجان عالی بود

  2. احسنت به قلم زیبا و متن پرمفهوم شما.

  3. سلام
    مطلب جالبی بودقطعاًنقش معلم درتعلیم وتربیت برجامعه اثرگذاره ومعلمان میتونن نسل جوان راازخطرات وآسیب های فرهنگی،سیاسی واجتماعی آگاه کنندمخصوصاًازآسیب هایی که امروزه درفضای مجازی نسل جوان ماراتهدیدمیکنه ولی لازمه اون اینه که همه معلم های عزیز آموزشهای لازم دراین زمینه راببینند کاری که متٲسفانه درآموزش وپرورش ما کمتربه اون پرداخته میشه
    باتشکرازمطلب جالبتون،،،،مسعودیزدانی،،،دبیررشته ادبیات فارسی

  4. معلم تربیت بدنی

    (ستایشگر آن معلمی هستم که چگونه اندیشیدن را به من آموخت نه خود اندیشه ها را.)
    سپاس از مطالب ارزنده تون*

  5. سلام
    باتشکرازمقاله زیباوجذاب شما.امیدوارم همیشه موفق وپیروزباشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *