منال در جغرافیای آمل نیست/ مشکل آمل در آمل باید حل شود

به نظر می رسد عقلانی ترین جمله این روزها از زبان فرماندار آمل بیان شد که در نشست خبری با اعضای خانه مطبوعات آمل با موضوع بحران زباله در آمل گفت: منال در جغرافیای آمل نیست.

#قاصدک؛ وقتی صحبت از زباله و پسماند یا اصطلاحا طلای کثیف به میان می آید بخاطر تمام تلاش های به نتیجه نرسیده در زمینه تفکیک زباله از مبدا، تبدیل زباله به کمپوست و یا دستگاه های زباله سوز، ذهن ها به دفن غیراصولی زباله در زمین های بکر و تخریب محیط زیست می رود.

موضوع این روزها هم از یک ضرب الاجل ۱۵ روزه شروع شده،ضرب الاجل فوری رییس جمهور برای تعیین سایت جدید پسماند شهرستان آمل بخاطر وضعیت حاد منطقه عمارت آمل و وقفه در پروژه سد هراز تا این آغازی باشد برای یک طرح قدیمی و شکست خورده.

منال بلده، منطقه ای بکر در دل مناطق حفاظت شده البرز مرکزی، به زبان ساده تر از بین بردن طبیعت یک منطقه در شهرستان نور جهت حل مشکل شهرستان آمل. بهتر است کمی از شرایط بلده بگوییم تا موضوع کمی روشن تر شود بلده به عنوان بخش مهم پیشینه تاریخی شهرستان نور، در دامان خود علما و ادبای بزرگی را پروراند هم اکنون به سبب بسیاری از نامهربانی ها، عبارت “محرومیت” را بر پیشانی دارد و از این رو طاقت نامهربانی دیگری را ندارد.

البته حداقل طی یک دهه گذشته تلاش آملی ها برای انتقال سایت پسماند به بلده وجود داشته اما در این سو مردم شهرستان نور چه در دوره نمایندگی عبدالوحید فیاضی نماینده دوره نهم و چه علی اسماعیلی نماینده دوره دهم مجلس و همراهی فرمانداران وقت در مقابل این طرح ناصواب ایستادند و از اجرای آن جلوگیری کردند. در روزهای اخیر هم که پولادی فرماندار شهرستان نور هم به صراحت از تمامیت شهرستان دفاع و این طرح را رد کرده است شاید فرزانه نماینده فعلی نور و محمودآباد هم باید موضع قویتری در این زمینه اتخاذ کند.

ذات الله زارعی فرماندار آمل هم که در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا گزینه منال در بلده که ازقبل مطرح بود به یکباره حذف شد و استاندار مازندران از آن بی اطلاعی کردند مطرح کرد: نقشه جغرافیایی آمل چهارچوب حوزه تقسیماتی ماست یعنی حوزه سرزمینی داریم در تقسیمات کشوری و ما نمیتوانیم خارج از حوزه جغرافیایی آمل وارد شویم. منال در حوزه تقسیماتی ما نیست و ما نمیتوانیم ورود داشته باشیم. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براینکه پس چرا زباله شهر های دیگر در آمل تخلیه میشود گفت: این مربوط به گذشته بوده و من امروز به عنوان فرماندار اجازه نمی دهم زباله شهرهای دیگر به آمل بیاید.

پس با این تفاسیر، خداروشکر پرونده منال بسته شد گرچه یقینا اگر موضوع جدی بود زنجیره انسانی نوری ها در دفاع از محرومیت و مظلومیت بلده، دژ مستحکمی در برابر زیاده خواهی ها بود بنابراین آملی ها باید به دنبال حل مشکل خود در زمین های پاساکش و شوکاشور و … باشند.

در پایان میخواهیم سوالی از تمام روشنفکران و رسانه ها بپرسیم، بی عدالتی در توزیع منابع مالی و انسانی در جای جای مازندران مشخص است و در این بین صحبت از درد مشترک و نوع دوستی و حل مشکل بصورت جمعی بیشتر به یک طنز شبیه است، به عنوان مثال نمونه بارزی که دل هر انسان آزاده ای را می آزارد موضوع هنرستان بهدشت است. آموزش و پرورش سنگ بنای توسعه کشور است آموزش و پرورش چمستان با مشکلات فراوان مالی مواجه است با چه عقل سلیمی هنرستان ۸۰ هکتاری که در ۵ کیلومتری چمستان و ۲۰ کیلومتری آمل و در دل بخش چمستان قرار دارد باید تحت مدیریت آمل باشد و عواید مالی فراوان آن به حساب آمل برود

 روشنفکران و رسانه های آمل پاسخ دهند

نبی اله توکلی کارشناسی ارشد مدیریت

Check Also

پیام تبریک مهندس سعید کاظمی بمناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر

بسم الله الرحمن الرحیم “وَالْفَجْرِ وَلَیَالٍ عَشْرٍ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ” دهه مبارک فجر، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *