هوای انتخابات در نور و محمودآباد مه آلود است/ فضای عمومی شهر، انتخاباتی نیست

دوران پیش روی انتخابات در کشور ما جو پرشور و هیجانی دارد هر چه این فضا محلی تر و خردتر مثل انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا، نمکش بیشتر. ماحصل این رفت و آمدها و هیجان ها انتخاب نماینده یا نمایندگانی برای تصمیم گیری به نمایندگی از مردم است، حال اختیار این منتخب است که  خودش باشد و وکیل مردم یا … که عکس العمل مردم را چهار سال بعد در قبال انتخاب یکی از این دو راه به خوبی درک می کند.

 

کمتر از سه ماه تا زمان موعود (11 اسفند 1402)، روز برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مانده تا خانه ملت در مجلس دوازدهم، 290 مستاجر جدید خود را بشناسد و در خرداد ماه آتی، رسما میزبانی خود را از آنان آغاز کند.

این روزها از کوچه و خیابان ها که می گذریم فضا اصلا انتخاباتی نیست مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را چنان درگیر خود کرده که همه سخت به دنبال کسب روزی هستند و بحث انتخابات در میان عامه مردم به زبان آوردن، محلی از اعراب ندارد. اما چه می توان گفت اگر به این اصل مهم جمهوری اسلامی ایران یعنی آزادی در انتخاب پشت کنیم به خود جفا کردیم و چهار سال باید حسرتش را بخوریم.

سابقه انتخابات در نور و محمودآباد چیز دیگری را می گوید در همین دو انتخابات قبلی مجلس، مشارکت در این حوزه چشمگیر بوده و زبانزد استان و شاید هم کشور. در انتخابات سال 1394 مشارکت 90 درصد و سال 1398 هم مشارکت 60 درصدی گویای خیلی چیزهاست. تب انتخابات در این خطه گرم و امیدبخش بوده و هست. از شهید عباسعلی ناطق نوری شهید والامقام حادثه تروریستی 7 تیر، نماینده فقید حجت الاسلام سید مهدی حسینی نژاد، احمد ناطق نوری که سابقه 7 دوره حضور در مجلس داشت و هنوز هم لقب پدر پارلمان ایران را یدک می کشد، عبدالوحید فیاضی، علی اسماعیلی و در آخر هم ولی اله فرزانه، هر کدام به سهم خود و در حد توان خود برای آبادانی این خطه زرخیز تلاش کردند.

البته قصه انتخابات امسال کمی مبهم و پیچیده شده، تقریبا شبیه هوای مه آلودی شده که کنشگران و فعالان سیاسی را وادار کرده دندان روی جگر گذاشته و منتظر روزهای پیش رو باشند. از پیش ثبت نام حدود 120 نفری که از همان اول نشان داد خیلی از این عزیزان کاندیدای اجاره ای هستند و در آخر هم ثبت نام 63 نفری که تنها نیمی جان سالم به در بردند و 31 تایید صلاحیت نشده و 1 انصرافی ماحصل بررسی هیات اجرایی شهرستان بود تا چراغ سبز تایید برای 31 نفر روشن باقی بماند.

اما ماجرا به جالب ترین قسمتش نزدیک شده آن هم بررسی هیات نظارت استان و شورای نگهبان است که تعیین کننده و نهایی است همین چالش انتخابات را برای کاندیداها سخت و مبهم، برای کنشگران سیاسی مه آلود و برای عموم مردم سرد مثل همین روزهای پاییز و زمستان کرده است.

هر چه هست امیدواریم آنچه خیر است برای مردم پاک و شریف نور، محمودآباد، چمستان، سرخرود، رویان، ایزدشهر و بلده و مردمان نیک سیرت روستاهای این دو شهرستان رخ دهد، انتخاباتی گرم و پرشور را داشته باشیم و با مشارکت بالای مردم، اصلح ترین به خانه ملت راه یابد.

نبی اله توکلی

کارشناس ارشد مدیریت

Check Also

پیام تبریک مهندس سعید کاظمی بمناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر

بسم الله الرحمن الرحیم “وَالْفَجْرِ وَلَیَالٍ عَشْرٍ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ” دهه مبارک فجر، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *